طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

نقش موثر و بی بدیل رابط کاربری و تجربه کاربری در موفقیت سایت

به عنوان یک صاحب کسب و کار باید بدانید حضور آنلاین مشتریان به چه میزان اهمیت دارد و تمام تلاش شما باید در ساخت وب سایت کسب و کار شما باشد با این وجود ایجاد یک وب سایت فقط آغازکار است. اگر قصد تبدیل مشتری را برای وب سایت خود دارید ، به یک وب سایت با عملکرد برتر نیاز دارید که استفاده از آن برای کاربران لذت بخش باشد. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری دو عامل مهم برای طراحی سایت شما به شمار می آیند. اگر تفاوت بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری را نمی دانید ، هنگام تلاش برای بهینه سازی وب سایت شغلی خود ، دچار یک نقطه ضعف شدید خواهید شد. این دو طراحی اصول اساسی هستند که شما باید هنگام ایجاد وب سایت در نظر بگیرید زیرا به نحوه تعامل مشتریان شما با وب سایت شما متمرکز می شوند یک طراحی خوب برای وب سایت شما باعث می شود که وب سایت قابل استفاده برای تمامی بازدید کنندگان باشد . وبلاگ های زیادی را به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد که از رابط کاربری و تجربه کاربری به طور متناوب استفاده می کنند ،اما رابط کاربری و تجربه کاربری با مناطق کاملاً متفاوت طراحی روبرو هستند در اینجا آنچه شما باید درباره تفاوت های آنها بدانید را عنوان خواهیم کرد.

طراحی تجربه کاربری (UX)

به طور معمول ، طراحی تجربه کاربری به نحوه گردش کاربران در وب سایت شما اشاره دارد بنابراین تجربه کاربری تلاش می کند مراحلی را که انتظار می رود کاربران در طی بازدید اولیه وب سایت شما به آن دست بیابند ، جستجو کند و انجام این کار را آسانترکند. طراحی تجربه کاربری بر رضایت مشتری از تجربه کار در سایت شما متمرکز می شود و به بهبود رضایت کلی کاربران هنگام تعامل با وب سایت یا محصول وب سایت تلاش می کند . "تجربه کاربری" به تعامل شخص با یک محصول ، برنامه یا یک سیستم عامل اشاره دارد و به معنای تعریف نحوه عملکرد یک محصول و چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران است. بدیهی است که یک تجربه کاربری باید شفاف ، راحت و کاربر پسند باشد. همچنین یک تجربه کاربری خوب ، بازدید اولیه از وب سایت را برای کاربران ساده می کند. اگر یک کاربر نتواند نحوه ثبت نام ، تغییر رمز عبور خود را پیدا کند یا به سبد خرید خود برسد ، پس مشکل تجربه کاربری وجود دارد. یک تجربه کاربری کارآمد یک کاربر را از طریق وب سایت یا برنامه راهنمایی می کند. در یکی از طرح های طراحی تجربه کاربری برای برند آرایشی ، تیم ما پرداخت یک صفحه ای را برای افزایش نرخ تبدیل و ساده کردن روند پرداخت طراحی کرد. همچنین کلیه چیدمان های فروشگاه را مطابق با اصول طراحی تنظیم کردیم . با این حال تجربه کاربری فقط مربوط به موقعیت یابی درون خطی و ایجاد طرح بندی نیست. از این گذشته ، ما به یک رابط نیاز داریم تا یک واسطه بین کاربر و محصول باشد.

طراحی تجربه کاربری (UX)

 

طراحی رابط کاربری (UI)

رابط کاربری شامل تمام کنترل ها ، دکمه ها ، بلوک ها و عناصر یک برنامه از جمله عناصر بصری است که باعث ایجاد یک محصول و تصویر منحصر به فرد آن می شوند . توسعه رابط کاربری شامل انتخاب رنگ ها ، تعریف هویت سازمانی و پیروی از آخرین اصول طراحی است. هنگام کار بر روی رابط کاربری طراحان بر ایجاد نمایش یک محصول و تقویت ظاهر آن تمرکز می کنند یک دلیل برای این امر وجود دارد و آن این است که رابط کاربری اولین چیزی است که هنگام مراجعه به یک وب سایت توجه کاربر را به خود جلب می کند. رابط کاربری همچنین در تصمیم کاربر برای ماندن در وب سایت یا ترک فوری آن نقش مهمی ایفا می کند. هنگام طراحی رابط کاربری برای وب سایت آرایشی ، ما رنگ های روشن و شفاف را انتخاب کردیم: سیاه ، سفید ، سرخابی. این رنگ ها متناسب با فلسفه برند شرکت بود. تیم طراحی ما همچنین یک سبک مینیمالیستی را انتخاب کرده است که بر مد و زیبایی تأکید دارد. ما برای حفظ تصویر نام تجاری شرکت و برجسته کردن سبک امضای برند از دستورالعمل های برند پیروی کردیم.

طراحی رابط کاربری (UI)

تفاوت بین رابط کاربری و تجربه کاربری

طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری همیشه با هم همپوشانی دارند ، اما آیا شما واقعاً در مورد تفاوت های این دو باهم اطلاعات کافی دارید؟ این دو در طراحی محصول رابطه تنگاتنگی دارند اما نقش های مختلفی را ارائه می دهند از نظر کارایی ، رابط کاربری این است که همه چیز چگونه به نظر می رسد و تجربه کاربری نحوه کار را بیان می کند همچنین تجربه کاربری یک فرآیند است ، در حالی که رابط کاربری یک محصول قابل تحویل است. اما افراد به راحتی این دو را با هم اشتباه می گیرند. تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)  از اصطلاحات گمراه کننده در حوزه ما هستند رابط کاربری بدون تجربه کاربری مانند نقاشی روی بوم بدون فکر است در حالی که تجربه کاربری بدون رابط کاربری مانند قاب عکسی است که هیچ عکسی با آن مطابقت ندارد. تجربه عالی فروش یک محصول با تجربه کاربری و به دنبال آن رابط کاربری آغاز می شود. هر دو برای موفقیت محصول ضروری هستند. "بنابراین تفاوت های آشکار بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری نقش های مختلفی را در پی دارد. در اینجا به سه تفاوت آشکار این دو طراحی می پردازیم :

  1. تمرکز در هر دو متفاوت است : مهمترین تفاوت بین طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری در این است که آنها برای نمونه سازی استفاده متفاوتی دارند بسیاری از طراحان رابط کاربری معتقدند که نمونه اولیه باید یک مدل ساده باشد با این حال ، برای طراح تجربه کاربری وفاداری امری پسندیده است بنابراین این طراحی بیشتر به منطق اهمیت می دهند. به زبان سادتر هنگامی که می خواهید مشتریان خود را ملاقات کنید ، طرحی که توسط طراح رابط کاربر ساخته شده است را به آنها نشان می دهید و وقتی می خواهید برنامه نویسان را ملاقات کنید ، نمونه اولیه ساخته شده توسط طراح تجربه کاربر را در نظر بگیرید. دلیل آن واقعاً ساده است طراحان رابط کاربری توجه بیشتری به قسمت ظاهر دارند ، در حالی که طراحان تجربه کاربری روی قسمت باطن قضیه تمرکز می کنند .
  2. رنگ هایی که استفاده می کنند : طراحان رابط کاربری تمایل دارند نمونه های اولیه را با رنگ های مختلف طراحی کنند در مقابل ، طراحان تجربه کاربری معمولاً فقط در طراحی نمونه اولیه از سه رنگ استفاده می کنند: سیاه ، سفید و خاکستری. این تفاوت معمولاً در طراحی و استفاده از آیکون ها مشاهده می شود .
  3. ابزارهایی که استفاده می کنند : از آنجا که تفاوت های زیادی در نقش ها بین طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارد ، وسایلی که از آنها استفاده می شود باید متفاوت باشد. برای طراحان رابط کاربری ، طراحی تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است. 

تفاوت بین رابط کاربری و تجربه کاربری

استفاده همزمان رابط کاربری و تجربه کاربری

حتی اگر تجربه کاربری و رابط کاربری با هم تفاوت زیادی داشته باشند ، این دو با هم همکاری می کنند تا یک تجربه خوب را برای وب سایت بسازند طراحان رابط کاربری تمایل دارند که روی ایجاد رابط های بصری برای وب سایت ها و برنامه ها تمرکز کنند. در حالی که طراحان رابط کاربری نگران چگونگی نمایش همه چیز بر روی صفحه نمایش هستند ، طراحان تجربه کاربری به دنبال چگونگی بهینه سازی جریان هستند بهینه سازی جریان می تواند به معنای بررسی نحوه استفاده همه دکمه ها برای حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر یا نحوه ارائه اطلاعات به رابط کاربر باشد به عنوان مثال ، اگر به دکمه های بیشتری برای رسیدن از صفحه ای به صفحه ی دیگر نیاز دارید ، تجربه کاربری این است که دکمه ها را برای تسهیل هدف خود بهتر ساماندهی کند ، در حالی که رابط کاربری تصمیم می گیرد که چگونه آن طرح ها را متناسب با یک طرح جدید تطبیق دهد. بیشتر کاربران متوجه ویژگی های کلی مورد نظر برای جلب توجه آنها در وب سایت شما (طراحی UI) می شوند ، اما در صورت اجرای صحیح ، جزئیات دقیق تر ، نامرئی تر (طراحی UX) همان چیزی هستند که بازدید کننده را پس از عادت در آنجا نگه می دارد. طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری با هم به منظور تکمیل ویژگی ها و جزئیات وب سایت با هدف نزدیک تر کردن کاربران به محصول یا خدمات شما ، به صورت کاملا موازی کار می کنند. برای به حداکثر رساندن پتانسیل وب سایت پاسخگو خود برای جذب مشتری ، اطمینان حاصل کنید که شما یا طراح خود اهمیت حفظ تعادل بین این دو را درک کرده اید. 

رابط کاربری بدون تجربه کاربری کار نمی کند

بحث های داغ زیادی درباره اصطلاحات تجربه کاربری و رابط کاربری وجود دارد. برخی ادعا می کنند که این مفاهیم به طرز چشمگیری متفاوت هستند و قابل مقایسه نیستند برخی دیگر تجربه کاربری و رابط کاربری را مفاهیم جدا نشدنی می دانند که مکمل یکدیگر هستند. ما معتقدیم که رابط کاربری بخشی جدا نشدنی از تجربه کاربری است. رابط کاربری و تجربه کاربری دست به دست هم به هدف می رسند به همین دلیل همیشه این مفاهیم را می بینیم که به صورت UI/UX نوشته شده اند. اکثر متخصصان در این رابطه موافق هستند مهم نیست که رابط کاربری شما چقدر عالی است ، در صورت پشتیبانی نشدن توسط یک تجربه کاربری نمیتواند برای کاربران رضایت بخش باشد.

نکات قابل توجه در مورد رابط کاربری وتجربه کاربری

باید بدانیم که طراحی فقط آن چیزی نیست که به نظر می رسد و احساس می شود طراحی تجربه کاربری شامل نمونه سازی اولیه ، طراحی تعامل و آزمایش کاربر است و اما طراحی رابط کاربری شامل طراحی بصری و طراحی تعامل است. توجه داشته باشید که هم طراحی رابط کاربری و هم تجربه کاربری به طراحی تعامل با کاربر نیاز دارند طراحی تعامل احساسات و رفتار کاربران را مدیریت می کند. در پایان این مقاله خلاصه ای از مفاهیم رابط کاربری و تجربه کاربری را برای درک بهتر این دو نوع طراحی بیان نموده ایم .

  • رابط کاربری جداشدنی از تجربه کاربری نیست ، این دو مکمل یکدیگر هستند.
  • تجربه کاربری طراحی وب سایت را مفید می کند اما رابط کاربری وب سایت را برای کاربران زیبا می کند.
  • تجربه کاربری به کاربران در دستیابی به اهداف خود کمک می کند اما رابط کاربری ارتباطات عاطفی در کاربران برقرار می کند.
  • طراحی تجربه کاربری پیش از طراحی رابط کاربری است.
  • طراحی تجربه کاربری در محصولات و خدمات رخ می دهد اما رابط کاربری فقط به رابط های وب سایت مربوط می شود.